
A History Of The 
Tarrangower Times 

Newspaper 
 
 
 

 
 
 

Compiled By: Derek Reid 
Published By: MM&AA  



 
 
 
© Copyright Derek Reid and Maldon Museum & Archives Association 
 
 
 
All rights reserved.  Apart from fair dealing for the purpose of study, research, criticism or 
review, as permitted under the Copyright Act, no part of this book may be reproduced, stored 
in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, 
photocopying, recording or otherwise without the prior written permission of the publisher. 
 
 
While every precaution and effort has been taken in the preparation of this book, the author 
assumes no responsibility for errors and omissions.  Neither is any liability assumed for 
damages resulting from use of the information contained therein.  Also note that this report is 
still in the research stage and the present draft is essentially a collection of incomplete 
research notes that have not been fully checked.  It is therefore recommended that 
consultation be made with the author before information contained within this document is 
used. 
 
 

 
 
Published & Distributed by: Maldon Museum & Archives Association 
 Old Shire Hall, Shire Gardens 
 93 High Street 
 (P.O.Box 235) 
 Maldon, 3463 
 www.maldonmuseum.com.au 
 secretary@maldonmuseum.com.au 
 

  

http://www.maldonmuseum.com.au/
mailto:secretary@maldonmuseum.com.au


 

 
 

A History 
 

The liberty of the Press is so like the air we breathe, that it may be called the oxygen 

of the atmosphere; it is the vital principle of free life, less dangerous in expression 

than when suppressed.  The liberty of the Press will be for good or for evil; we say it 

must be for good if knowledge be power - James Amphlett, The Newspaper Press, 

c1860. 

 
1. Introduction  

Within approximately five years after the discovery of gold at Maldon in late 1853, 

the Tarrangower Times made an appearance hot off the press in March 1858.  Since 

that time it has kept the locals informed about the good, the bad and the gossip of the 

district.  Also during the years the ‘Times’ has changed owners, mast heads, shape, 

size, homes, printing methods, opposition newspapers, as well as surviving fire and 

flood to serve the community and act as a voice for the people.  The following is a 



brief, but hopefully informative history of the paper which is often called ‘the local 

rag’. 

 

2. In the beginning 

The Tarrangower Times has chronicled the thoughts and actions of this town and 

region for well over 150 years, providing the glue for the social cohesion of the 

district.  It began printing on the 6th March 1858, as a single sheet broadsheet edition 

by Messrs Ralston & Wright with a cover price of 6d.  As the economic climate 

changed so did the cover price of the Times, fluctuating from 6d to 2d and back up to 

4d, making the paper more accessible to the buying public.  At the time the Central 

Victorian goldfields were abundant with gold diggers and new residents to Australia, 

and as such the Times’ saw its duty to keep the residents informed on a wide variety 

of topics and happenings of importance.  This included local business adverts, local 

events and news, national happenings of importance, new gold rushes, and news from 

the home land. 

 

3. Spilt Ink – Troubling Times for the ‘Times’ 

It wasn’t always plain sailing for the Tarrangower Times; the paper has had to 

withstand floods, fires, competition from other newspapers, and heated debates with 

the shire council. 

 

The Competitors 

 
The beginning of 1873 saw the start of the Maldon Herald, with the following article 

from their first edition of 21st January 1873 – 

Of Ourselves – In presenting the first number of the Maldon Herald to our supporters, 

readers, and critics, we have faith enough in ourselves and in their leniency to lend us 

to imagine that with all its faults an shortcomings it will meet with pretty general 



appreciation, and, at all events, with universal toleration.  Under the most favourable 

circumstances the issue of the first number of a local journal is attended with 

difficulties unknown to those who are engaged in other walks of life.  When there is a 

clear field for the enterprise of a conscientious journalist his first sense is a darker 

hued bite noire to him than the maiden speech to the forensic aspirant; but when he 

comes into a previously-trodden path and places himself in competition with existing 

enterprise, his position is rendered more perplexing, and his faith in his intentions and 

their results is subjected to a ruder test.  Public opinion is more severe in its judgement 

on an instance of journalistic competition, than it is when an effort is made to supply a 

want in some other direction.  If it were thought necessary by an individual in the 

community to open a school, to erect a crushing machine, or to endeavour to run an 

oyster saloon, he would be justified in the fact, and there would be no call on him to 

explain why he should, in the face of the previous efforts of Brown or Smith to cater 

in his particular line, endeavour to force himself on the attention of those whose 

patronage had previously been confined to one channel.  Why the enterprise of a 

journalist should be subjected to the check of having to explain his reasons for coming 

before the public we are unable to discover.  Submitting, however, to the dictates of 

capricious custom, we have girded up our loins for the effort of accounting for our 

appearance.  In all communities (and Maldon is no exception) when any question is 

under discussion, there is sure to be two sides to it and parties taking up each side; if 

the interest, inclination, or conviction of the conductors of the only newspaper is with 

one side, the other is left, at the best unrepresented.  On the other hand, if there are 

two journals in existence, the neglect experienced from the one can be rectified by the 

attention of the other – the wronged by this can be championed by that.  Personal 

invective will be eschewed, and the mere ejection of journalistic bile will not be so 

frequently, or so inconsiderately indulged in.  A tone will, invariably, be given by the 

emulation which will naturally follow the existence of a second organ, which anything 

in the shape of the possession of an arbitrary monopoly is not conducive to, and care 

will be taken to weigh well in the balance of justice any editorial effusion before 

utterance that would not be called for under circumstances where there existed no 

means of refutation or of contradiction.  With these reasons for making our 



appearance, we fearlessly launch our first number, trusting in our desire to be of 

acknowledged usefulness and in our determination to neglect no occasion for realising 

it, as an assurance of meeting with sympathy and support in our onerous undertaking 

(Maldon Herald, 21st January 1873, page 2). 

But the Maldon Herald was only a short lived thorn in the side of the Tarrangower 

Times, finishing publication on the 23rd September 1873. 

 

 
The next to take on the Tarrangower Times was the Maldon News and Tarrangower 

Advertiser, being published by J L Williams who was a commercial and general 

printer with his office in High Street Maldon.  Publication of the Maldon News began 

on the 29th March 1892, and was the longest lasting of the competitors ceasing 

publication on the 6th November 1918.  It introduced itself with the following article – 

Ourselves – In making our debut to the ‘gentle reader’, we do not wish to pose as 

apologist for the appearance of The Maldon News – though diminutive in appearance 

it may seem; neither will we quote proverb, however apt and time-honoured, in 

justification and support thereof.  We will not, moreover, use stereotyped expressions, 

and say that we are going to ‘supply a long-felt want’, &c., &c., but we calmly and 

unhesitatingly repeat the old truism, that ‘where there is room for one journal there is 

place for another’.  And, as ‘one story is good before another is told;, so we crave, in 

the interests of all concerned, to fill a niche in ‘Hear the other side’ principle, which is 

as necessary, and even more so in journalism, as in the Two Houses of Parliament at 

the head of Bourke Street.  Nevertheless, it does not necessarily follow, that we intend 

to be antagonistic for the mere sake of being so.  This is far from our desire, which is 

to benefit all classes of the community among which we move.  Exception may be 

taken at the size of our sheet, but for the special behoof of our would-be cavillers, we 

will mention that our local contemporary started with a newspaper of a similar size to 

this.  We intend however, shortly to have a bi-weekly issue (on Tuesdays and 



Fridays), and who knows?  If sufficient inducement and encouragement is afforded, to 

expand our wings and come out as fully-fledged 28-column broadsheet. 

We have adopted as our motto the Latin proverb of ‘Fidem servo’, and we shall try 

our utmost to adhere to it and keep faith with our readers. 

Touching briefly on politics our views, we may (part unreadable) Protection, as, 

everyone knows that without our industries are fostered and protected a great many of 

them would die of inanition.  But as the battle of Free-trade v Protection has been 

fought out long since, we shall, while endeavouring to avoid the Scylla of the former, 

take care not to fall into the Charybdis of the latter.  As to the ‘One man we vee’ 

question, we are decidedly against the same, and boldly aver that a man who has a 

stake in the country is entitled to have more to say in the matter of governing the 

colony than the individual who simply pays sixpence for an electoral right.  We also 

think the Stock tax about to be introduced to be a fair and equitable one, but as our 

space is somewhat limited we will not enter upon a subject, which is so worthy of 

being sly ventilated, at the present juncture. 

In another column will be found prospectus setting forth the lines upon which we 

intend to run, to which we respectfully draw the attention of our readers (Maldon 

News, 29th March 1892, page 2). 

The Maldon News concludes with the following notice on the 6th November 1918 – 

Notice – With the current issue of The News our readers, our advertisers, and the 

public generally, are notified that owing to the continued shortage of news paper this 

journal will not be published after today.  Mr V Wilson, who has purchased the plant, 

etc., is incorporating The News and the Newstead Echo, and trusts that the public will 

continue to utilise our advertising columns, as the later paper circulates extensively 

throughout the surrounding districts.  On or before November 16th, all accounts owing 

to September 14th, must be paid to Mrs Williams, and after that date to Mr Wilson 

(Maldon News, 6th November 1918, page 3). 

 



 
As the Tarrangower Times approached what could be described as its darkest days, 

with the possible eviction from its premises and closure, which is elaborated on in the 

‘Times vs. The Shire Council’ section.  The Maldon & District Post established itself 

under the guidance of a small band of locals, some of whom had journalistic 

experience, to fill the hole of ominous fall of the Tarrangower Times which wasn’t to 

eventuate.  But the Post continued with their best laid plans of publishing a Maldon 

newspaper, which saw the first issue hit the newsstand on the 22nd October 1986, with 

the following editorial – 

Editorial – Throughout its history Maldon has been well served by its newspapers, of 

which there have been many.  For 25 years there were two…the Tarrangower Times 

and the Maldon News.  It was not our original intention to repeat history.  We had 

planned to publish so that Maldon would continue to have a newspaper after continual 

assurance that the Times could not continue if evicted from its present shire-owned 

premises.  In the light of alternative accommodation being unexpectedly found for that 

paper we had to review our position.  It has been decided to publish as planned to 

provide an alternative for the increasingly diverse interests of the people of Maldon 

township and the growing environs.  This decision has been largely influenced by the 

quite enthusiastic public support we have received.  Our policy is to produce a high 

quality weekly newspaper with objective, unbiased through critical journalism, 

Maldon & District Post therefore seeks contributions on all subjects; newstips, sport, 

paragraphs, articles, letters to the editor.  Photographs and drawings will be 

considered.  Contributed material will be published unedited, subject to the laws 

covering publishers, style and the fair sharing of available space.  Thank you for 

buying this first edition of a new Maldon publishing venture whose future rests 

entirely with you, the readers and advertisers (Maldon & District Post, 22nd October 

1986, page 1). 



The Maldon & District Post came to an end, just shy of four and a half years since it 

started publication on the 8th February 1991, and it was announced through an 

editorial – 

Editorial – The second era of the Maldon & District Post has now come to an end, and 

this issue will be the last of that era.  The first and second eras blended in together, so 

that the transition was smooth.  From being run by a handful of private citizens it 

became a community Co-operative.  The Co-operative is still intact but, due to 

unexpected illness on the reporting side of the paper, we must temporarily cease 

publication.  Already we have had tentative but interesting offers that could kick start 

the paper into publication once more.  Any more offers or suggestions are always 

welcome.  In the meantime, rather than lower our standards, we decided to cease 

publication for the time being.  Thank you, loyal readers, writers and advertisers for 

your continued support, and we will keep you ‘posted’ (Maldon & District Post, 8th 

February 1991, page 1). 

 

Fires & Floods 

Arch demon, flood, scored a notable victory on Saturday the 25th March 1876.  A 

cloudburst over Mount Tarrangower sent a torrent of water racing through the 

business district of Maldon causing major disruptions to many of the businesses.  Like 

many communities, people banded together to help those in need and assist businesses 

to continue trading.  The Times office met the full brunt of the flood with water 

almost filling the downstairs print room, with the type trays being overturned into a 

bed of mud that covered the floor.  It took several days to restore order out of the 

chaos.  The Tarrangower Times reported its misfortunes as follows – ‘We have to 

excuse ourselves to our subscribers and advertising friends for depriving them of the 

Wednesday’s issue.  To those who know how we suffered from the great flood on 

Saturday last we are assured the excuse is needless.  But to those who live at a 

distance and who we flatter ourselves would feel disappointed by not receiving their 

bi-weekly modicum of news; we feel that an explanation of the cause which led to the 

omission is what they have a right to expect.  As will be seen by reference to our news 

columns, Maldon was visited by one of those sudden storms for which it has long 



been celebrated and with which in common with all townships situated in close 

proximity to mountains she must always expect to be visited at uncertain intervals, 

and the result to the Tarrangower Times’ printing office was that without any warning 

or the least opportunity being afforded to prepare for it, the water came down in a 

rushing torrent, and in a few moments printing office, types, and presses were under 

water.  Had it been water alone the consequences would not have been so serious, but 

the flood brought with it a great quantity of earthy matter, and after the printing office 

had been pumped dry, cases of type and presses were covered with a thick coating of 

loamy matter which has kept all hands busy early and late for the last few days 

washing and cleaning, and getting things in order, to resume our avocations.  We are 

still proceeding under considerable difficulties, and request the kind consideration and 

forbearance of our readers to excuse all short-comings which may be found in our 

present issue’ (Tarrangower Times, 1st April 1876, page 2 column 2) 

 

On the 11th May 1929, the home of the Tarrangower Times in High Street for the 

previous 71 years, adjoining the Theatre Royal, was guttered by fire.  With the total 

loss of the premises and equipment, the proprietor, John Gaynor, wasn’t deterred and 

was back printing the paper within four days (Tarrangower Times, 15th May 1929, 

p.1).  This saw the move of the paper to new premises in Main Street, into the building 

opposite the Maldon Hotel. 

 
 

 

  



Gloomy Times Ahead 

1974 saw the retirement of Gordon and Mary Walter from the Tarrangower Times, 

this led to the need of a replacement operator for the Times.  There were only a couple 

of short term operators taking charge of the Times, including Don Davies, Lewis 

Zillies and R D Symons, all of whom had had journalism experience and had retired to 

Maldon.  But it became obvious to the residents that the paper couldn’t keep going 

with short term and rapidly changing operators of the business.  By mid-1975 there 

was a public meeting held at the Progress Hall because of the deep concerns expressed 

by the community due to the possible loss of the premises used by the Tarrangower 

Times along with the paper itself.  At the meeting held on 27th June 1975, there was a 

push for a partnership between the community and the Shire Council to purchase the 

building, printing equipment and associated records to prevent the loss of the 

documented history of the town and district, along with the home of the Tarrangower 

Times in the form of the building.  Prior to this meeting the then shire engineer, Bill 

Moore had been contacted by Felix Cappy, a Castlemaine based real estate agent who 

was also involved with the National Trust, to say that he had been instructed by the 

owners of the Tarrangower Times building to sell everything.  This included the 

building and contents and basically everything associated with the publication of the 

Tarrangower Times, for a figure somewhere in the order of $11,500 for the lot.  This 

led to some hurried discussions between Bill Moore and Cr Jock Comini, who had a 

number of strong political connections, which brought about an offer from the 

government of a grant for two thirds of the purchase price.  This then left the issue of 

the other third of the price to be found locally, with many ideas being raised at the 

public meeting.  There wasn’t anything concrete, and seemed to be going round in 

circles, until Jack Fitzpatrick, secretary of the Maldon Progress Association said that it 

would provide the local contribution on the proviso it was granted sole rights to the 

use of the building and its contents.  After the purchase of the building and contents, 

which made the Maldon citizens happy to see it remain intact and within the 

community, a committee of management was set up to look after the building and 

contents.  Even though the building stood idle for some time, it did get used for a film 

production of ‘Break of Day’ as a printing office.  Then after a number of years there 



was an approach by Victor Coppens who wanted to start printing the Tarrangower 

Times again, which was the start of a somewhat turbulent time for the paper. 

 
Poster Regarding the Possible Demise of the Tarrangower Times c. August 1986 

 
Ron Adams preparing an advertising leaflet 'Save Our Times' – Bendigo Advertiser Aug. 1986 

  



Times vs. The Shire Council 

The Tarrangower Times is noted for having its fair share of trouble with the local 

shire council over the years.  This took the form of articles which council or its 

officers did not agree with or the stopping of advertising and press releases from the 

shire council. 

As early as 1858 the Editor of the Tarrangower Times was publicly horsewhipped by 

an irate Councillor, who was subsequently charged and fined, with the paper’s 

stinging criticism caused the Council to withhold its local advertising for some time.  

The Times got their own back by copying the same from the medium used for the 

Council’s advertising purpose and printed the advertisements for free.  Ten years later 

in 1868 when there were Council elections, and the Councillor in question stood again 

for re-election, it induced the town’s leading mining magnate, Robert Dent Oswald 

snr. to run in opposition.  The Times was elated in publishing the following headline 

in bold type – “Maldon Shire Election – Defeat of Stevenson.  Triumph of 

Respectability.  No more ‘Hot Whiskey’ influence.  Crow, Oswald, Crow.  

Oswald Triumphant over Stevenson by One Hundred and Thirteen Votes!” 

(Tarrangower Times, 1868). 

Then during the late 1970s and the first half of the 1980s there was disagreement 

between the proprietor of the Tarrangower Times and the then Maldon Shire Council 

in connection to the way in which Council business was being reported.  This was also 

at a time when there was uncertainty surrounding the tenancy of the building occupied 

by the Tarrangower Times.  All of which lead to the Council pulling all advertising 

from the paper along with providing press releases, and the discussion regarding the 

Council publishing its own newsletter.  This was only finally resolved when the 

proprietorship of the paper changed in 1989. 

In the early part of 2012 saw a deal being struck between the senior management of 

Mount Alexander Shire and Elliott Midland Newspapers for one of their publications 

(the Midland Express) to receive all paid council advertisements exclusively.  The 

deal had been done, not in a public council meeting, but behind closed doors without 

even the local councillor of the time standing up for the local businesses 

(Tarrangower Times, 23rd March 2012, page 1).  



‘Knights of the Inky Way’ – The owners/publishers of the ‘Times’ 

 
Figure 1  Ron Adams at the printing press setting up the Tarrangower Times 

 Printed as the Tarrangower Times 

1858 (March 6th) – Established by Messrs Wright and Ralston 

 1858 (September) – Mr John Wilson Wright, following a dissolution of 

partnership 

 1864 – Messrs Howliston, Tate & Company 

 1878 – Messrs Symons & Company 

 1880 – Messrs F Cox & Company 

 1885 (January) – Messrs Ward & Robinson 

 1885 (July) – Mr Francis W Prideaux 

 1899 – Mr John Gaynor 

 1934 – Mr Wilfred Elliott 

 1935 – Mr Victor Wilson 

 1936 – Messrs Wilson & J C Zenner 

 1940 – Mr Douglas L Bear 

  

Printed as the Maldon Times 

 1951 (June) – Mr William McClure 



 1952 (February) – Mr Robert T Wilson 

 1961 (19th April) – Mr Les Smith & Mrs Smith 

 1963 (9th October) – Mr Les & M.L. Clohesy 

 1965 (January) – G. D. & M. Walter 

 1965 (February) – G. D. & M. Walter for L. G. & M. L. Clohesy 

  

Printed as the Tarrangower Times 

 1972 – G. D. & M. Walter for L. G. & M. L. Clohesy 

 1974 (January) D. R. Davies for L. G. & M. L. Clohesy 

 1974 (February) Jeff Zilles for L. G. & M. L. Clohesy 

 1974 (24th August) – Ceases publication 

  

Printed as the Maldon Times 

 1975 (March) – R. D. (Don) Symons 

 1975 (28th May) – Ceases publication 

  

Printed as the Tarrangower Times 

 1976 – Purchased by Maldon Shire Council with funds from State Government 

and the Maldon Progress Association, run by a Committee of Management.  

Single ‘souvenir’ issue printed on the 17th April 1976. 

  

Printed as the Maldon Times 

 1978 (December) – John Wallace on behalf of the Tarrangower Times 

Committee of Management. 

  

Printed as the Tarrangower Times 

1979 (January) – John Wallace on behalf of the Tarrangower Times Committee 

of Management. 

 1979 (4th May) – Ceases publication 

 1979 (July) – Victor Theodor Coppens 

 1989 – Ron William & Margaret Adams 



 1994 (1st July) – Chris M. Oakes 

 1996 – Chris M & Tracey Oakes 

 2002 (May) – Geoff & Nancy Hammond 

 2004 (January) – Wayne Gregson & Craig Wilson on behalf of Central 

Victorian Newspapers Pty Ltd 

 2007 Ian Dawes editor on behalf of Craig Wilson & Wayne Gregson 

 2008 (December) Viv Markham & Wendy French editors on behalf of Craig 

Wilson & Wayne Gregson 

 c.2011 Wendy French resigns from editor’s role 

 2012 (7th September) Karen Sloan & Viv Markham purchase the paper, Viv 

Markham continues as editor 

 2018 (13th April) – Viv Markham sells her share to Imelda Carthywho took on 

editors role 

 2018 (15th June) – Karen Sloan took 100% ownership with Viv Markham as 

editor with Nancy Whittaker as a casual editor 

 2018 (14th September) – Barry Robinson as editor on behalf of Karen Sloan 

 2019 (26th April) – Jeff Jones as editor on behalf of Karen Sloan 

 2021 (4th June) – Jade Jungwirth as editor on behalf of Karen Sloan 

 

 

  



John Gaynor – Longest Serving Editor of the Tarrangower Times 1899-1934 
 

 
Death of Mr John Gaynor – After a long, serious illness, Mr John Gaynor passed away at his 
home in Fountain Street, on Friday morning.  The late Mr Gaynor was the eldest of a family 
of four.Born at Maryborough in 1868, he spent his youth in the Victorian Railways at Ararat, 
and on his leaving the Railways he went into the printing trade which he followed until a few 
weeks prior to his death. 
He was proprietor and publisher of the ‘Tarrangower Times’ for over 40 years, which is an 
achievement to be justly proud of, as is his record as a worker for charity and public 
institutions in this district.  His record with the Fire Brigade is incomparable, and for forty-
five years he was a member, and for forty-two years he acted as secretary. 
His interest in all sporting affairs was great, and being a great all-round sportsman in his 
younger days his interest never flagged in the many branches of sport, being a member of the 
Band, Football Club, A.N.A and Masonic Lodges.  Many the story has been told of ‘Gaynor 
and his great cycling feats’ and the tricky ball he bowled at cricket. 
During his life he made many friends, and this was shown by the large crowd attending the 
funeral on Saturday, and no doubt, but for the awkward time, which unfortunately had to be, 
the funeral would have been more largely attended. 
After a short service at the house, the funeral, headed by all members of the Maldon Fire 
Brigade, moved along Fountain Street, to the tolling of both the town and the north fire bells, 
the firemen marching to the Allen Gardens and then joining the cars to the Cemetery.  Over 
20 motor cars fully laden followed the remains to the Cemetery.  The service at the graveside 
was read by the Rev Stirling Home, and afterwards a very impressive and beautiful service 
was read by Captain H Grigg, of the Fire Brigade. 
The late Mr Gaynor leaves a wife and two sisters, Mrs Cam McLeod and Mrs Batty to mourn 
his loss. 
Many magnificent wreaths were received from the Maldon Cricket Club, Football Club, Jas 
and J J Huish, Maldon Brass Band, Myer’s Dispatch, Fire Brigade, A.N.A. and many others. 
Mr W H Pearce had charge of the funeral arrangements (Tarrangower Times, 24th May 1933, 
p.3 c1). 

  



 
Frederick James Cox – Proprietor of the Tarrangower Times 1880-1885 

 
With much regret we call the attention of our readers to the notice contained in our obituary 
columns this day.  Mr Frederick James Cox, for so many years (upwards of twenty) 
associated with this paper in the respective capacities of reporter, editor, and proprietor, drew 
his last breath at 10 o’clock p.m. yesterday at his residence on Magazine Hill after a very 
short illness.  Short as his illness was, however, it is comforting to know that he was 
surrounded by nearly all the members of his family, whose devoted attention served as far as 
was practicable, to alleviate his bodily sufferings and soothe his mind during his last hours.  
The deceased gentleman has for many years been somewhat delicate, and occasionally 
afflicted with severe attacks of indisposition, but was ever of a genial and cheerful 
temperament and always ready to evince an interest in all our local institutions and 
requirements.  On Tuesday last a consultation was deemed necessary and Dr Bone of 
Castlemaine, having been sent for, agreed with Dr Farr that his recovery was almost beyond 
hope.  The deceased was much respected for his quiet unassuming straightforwardness, and 
we feel assured that our own keen feeling of regret will be shared by his numerous friends 
throughout the Shire (Tarrangower Times, 8th November 1884, p.2 c.2). 
 
 
 

Les Smith – Proprietor of the Tarrangower Times 1961-1963 
 
The death occurred at his home, Church Street, Maldon, early on Thursday morning, August 
22nd, of Mr Les Smith, proprietor of the ‘Maldon Times’.  Born in Narrandera in New South 
Wales, Mr Smith was apprenticed at an early age to a firm which owned newspapers in the 
South West of the State.  His father had interests in the establishment of time mines at 
Ardlethan, which are in the news at present.  He began his career on the Ardlethan-Beckom 
Times where he served for a few years before transferring to the Temora Independent.  There 
he completed his time and was Managing Editor at 21 years of age of the Ariah Park News 
for a short period.  He then returned to manage and edit the Ardlethan Times. For a time he 
worked on newspapers in the Tablelands of Queensland, including Cairns.  During some of 
the years of the depression, he worked on a free press in Sydney.  The Evening News at 
Wentworth then received the experience and advice of Mr Smith, before he transferred to 
Leongatha.  Whilst at Leongatha he acted as bandmaster of the brass band.  He was an 
accomplished musician and learned his banding qualifications at an early age, as a member of 
a band in Ardlethan.  Mr Smith was well known when he worked at Warracknabeal, 
especially for his outspoken comments on the handling of various affairs by the Government 
of the day.  During part of the 1939-45 war, Mr Smith was engaged by the Elliott Provincial 
Group, with the ‘Castlemaine Mail’, where for a time a daily newspaper was published with 
limited staff.  A weekly newspaper with big circulation, The Albury Banner, was the next 
station for Mr Smith, who during his period there also edited the Saturday night paper, Sports 
Report.  This newspaper, available in Albury early in the evening, contained sporting results 
from all over Victoria and New South Wales.  He then transferred to Shepparton.  Mr Smith 
then bought the newspaper at Cobram and was responsible for a revived interest in the affairs 
of the town.  Before transferring to Maldon, Mr Smith worked for a period part time as a 
linotype operator in Melbourne, where his wife conducted as small business.  His great love 
however, was the country and it was to Maldon that he next turned his journalistic 
experience.  He owned the ‘Maldon Times’ for about 2 ½ years prior to his death.  At the 
time of his death Mr Smith was 59 years of age.  He is survived by his wife, a daughter, Mrs 



Graham Pearson of Essendon and one son, Geoffrey, a Methodist Home Missioner at 
Tallangatta.  Whenever Mr Smith was engaged in newspaper duties he always attempted to 
stimulate a genuine interest by citizens in the town and its affairs.  And he gave a practical 
lead in that direction by becoming a member of various organisations.  In his brief stay in 
Maldon, Mr Smith was an ardent worker on the committees of Maldon and Baringhup 
Agricultural Society, Maldon Progress Association, Maldon Easter Fair Committee and 
Maldon Hospital Committee (Maldon Times, 28th August 1963, p.1.). 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Williams Printer of the Maldon News, Located in High Street Maldon opposite Spring Street 

(Source: MM&AA VMLD-1010) 
  



 
Office Hours - Tarrangower Times 13th June 1991 

 
Tarrangower Times Printing Office Advert 1878 


